Dag 8. Batikken, Becak, Zilver en tempel - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Sytse - WaarBenJij.nu Dag 8. Batikken, Becak, Zilver en tempel - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Sytse - WaarBenJij.nu

Dag 8. Batikken, Becak, Zilver en tempel

Door: SyBerk

Blijf op de hoogte en volg Sytse

02 Oktober 2011 | Indonesië, Kuta

Had verslag voor dag 8 pas na dag 9 geschreven. Dag 9 is verlopen zoals vooerspeld. En pa Java is 2 keer Belgie en Nederland bij elkaar > teveel Km dus om even uit te rekenen.
Wendy > dat vuurgebeuren laat ik wel aan jouw over. Is veel veiliger ;)

Vandaag staat er weer een sportief dagje op het programma. Maar voor het zover is gaan we eerst een Batik atelier bezoeken. Het zijn vandaag gelukkig maar korte ritjes in de buurt. We zijn dan ook al snel bij het batikatelier. Hier krijgen we tekst en uitleg over het batik proces. Ze tekenen met een potlood het patroon op zijde of katoen. Dan bedekken ze alles wat niet gekleurd moet worden. En kleuren de rest in. Per kleur kost het een dag werk. 12 kleuren zijn dus 12 dagen werk. Hoe groter de batik des te meer tijd natuurlijk tot wel 4 maanden. Ik zou niets kopen maar ik kwam een mooie batik tegen op zijde. Die kon ik niet laten staan. Na wat gepingel met de artiest mocht ik met hem op de foto. Er zit ook een certificaat van echtheid bij. Hij werd voor mij van het frame gehaald en netjes op gevouwen. In Nederland laat ik het wel weer op een lijst zetten. Meerdere uit de groep hebben batiks gekocht. Zelfs een hele grote.

Na de batik was het tijd voor het sportieve deel van het programma. De Becak tour bij de buren. Iedereen had Zijn eigen Becak. We maken een flinke tocht door de stad. Ook hier weer het contrast tussen arm en rijk. De tocht duurde ongeveer een half uur. Daarna zijn we gaan lunchen in het huis van de broer van de Sultan. Het huis is nog helemaal traditioneel ingericht. Er was alleen een moderne keuken geplaatst. Hier mochten helaas geen foto’s gemaakt worden.

Na de lunch staat een bezoek aan de Kraton gepland. Dit is het paleis van de Sultan. Onze gids leidt ons langs alle gebouwen en pleinen. Het zit er allemaal luxe uit. In de mooie grote zaal zit een gamelan orkest te spelen. Overal zijn werklui bezig met schilderen. Over 3 maanden is er een bruiloft van de een dochter van de Sultan. Weer een feestje waar ik niet bij kan zijn. Grinzzz. Na de wandeling door het museum lopen we weer naar de uitgang.

Hierna bezochten we een zilveratelier. De mooiste sierraden en voorwerpen stonden uitgesteld. Je kon er minimaal 5 jaar salarissen uitgeven. Ook hier werd driftig in gekocht. Ik heb er een klein (niet zilver) cadeautje gekocht.
Het is een druk programma vandaag. We rijden naar het Javaanse tempelcomplex Prambanan. Dit is een Hindoestaanse tempel. Een prachtig complex dat meerdere keren al door aardbevingen si verwoest en steeds weer opgebouwd is. Alle stenen staan los op elkaar. En inmiddels is alles al genummerd en kunnen ze de tempels vrij makkelijk weer in elkaar puzzelen. De grote hoofdtempel was gesloten omdat die nog te onstabiel is na de laatste aardbeving.

Dan rijden we naar het hotel waar we even tijd voor ons zelf hebben. Om 19:30 uur verzamelt het groepje voor het diner. We gaan luxe uit eten. Mijn duurste maaltijd tot nu toe. Ik had zalm met een gebakken aardappel. Helaas was de zalm niet echt warm maar wel oké verder en lekker. Als dessert had ik banaantjes met warme karamels. Daarna naar de kamer en weer slapen voor een korte nacht de lange reisdag.


  • 02 Oktober 2011 - 21:09

    Gees:

    ja ja je ken't maar druk heb'm!
    nou hier ook hoor!
    ik heb ze hier flink aangemoedigd bij de oosterhoogebrugloop!
    ze hebben het prima gedaan! de marktslagertjes!!
    mark voorop, gevolgd door inge .... toen jeffrey en geeske
    ik ben geweldig trots op ze!!
    de foto's zie je nog wel es ee'm een keer
    zo .... en nu gaan ik es ee'm jou verslagen verder lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sytse

Actief sinds 16 Maart 2011
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 10280

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 16 Oktober 2014

Samen 18 dagen Maleisië & Borneo

20 September 2011 - 06 Oktober 2011

Mijn eerste reis naar Indonesië

Landen bezocht: